Artikkelit

Strateginen kumppani pysyy mukana jyrkissäkin mutkissa

Miten suuret b2b-puolen kansainväliset yritykset selviävät korona-ajasta ja asiakkaiden vähenemisestä? Jähmetytäänkö odottamaan tulevaa vai käännetäänkö suuntaa niin, että vain takavalot näkyvät? Meillä on hieno esimerkki kerrottavana elintarvikebrändistä nimeltä IsoMitta.

IsoMitta ei välttämättä ole suurelle yleisölle tuttu, koska ruokakaupan hyllyiltä brändin tuotteita ei ole löytynyt. Jo 30 vuotta suomalaisten ammattikeittiöiden tukena ja apuna toiminut IsoMitta on suurtalouskeittiöiden ja ravintoloiden luottobrändi.

Joustavuus on vastaus muuttuviin tilanteisiin

Kun Suomi käski ravintoloiden ja koulujen sulkea ovensa, osui kielto juuri IsoMittaa käyttäviin tahoihin. Siinä missä toisella yrityksellä saattaisi tässä tilanteessa alkaa varovainen odottelu tai totaalinen pysähtyminen, IsoMitta käänsi suuntaa ja lisäsi vauhtia. Perjantai hyppäsi kyytiin kartturiksi ja antoi projektiin oman osaamisensa.

– Tuotteitamme on myynnissä muutamissa tukkujen ja muiden toimijoiden verkkokaupoissa, joista myös kuluttajat saavat tilata ammattilaistuotteita kotiinsa. Emme ole aiemmin juurikaan markkinoineet tätä mahdollisuutta, mutta nostimme sen välittömästi markkinointimme ja viestintämme kärkeen. Kodeissa ja perheissä tarvittiin suurempia pakkauksia, nopeasti valmistuvia ja helposti tuunattavissa olevia ruokia, kertoo IsoMitan Brand & Training Manager Jutta Kontinen GB Foods Suomesta.

– Tuotteet lähtivätkin hyvin kiertoon verkkokaupoista. Ja suunnitelmat oman verkkokaupan perustamiseksi ovat jo aluillaan. Haluamme jatkossakin taata niin kuluttajille kuin b2b-puolen asiakkaille nopean tien tuotteidemme käyttöön. Meidän pitää myös varautua tulevaisuuden haasteisiin muuttuvassa toimintaympäristössä. Ties miten kauan tämä tilanne jatkuu tai uusiutuuko se tästä lähin vuosittain.

Kouluruokaa kaivattiin etäkoulussa

Koronan vuoksi kouluissa siirryttiin nopeasti etäopetukseen. Huolen aiheeksi nousi lasten ja nuorten lounaat, joita ei enää voitu järjestää normaalilla tavalla. IsoMitta on järjestänyt valtakunnallista Kouluruokakilpailua vuodesta 2012 lähtien, joten aihe on lähellä sydäntä.

– Kouluruokakilpailu tekee työtä paremman kouluruoan puolesta. Nykyisessä tilanteessa kouluruoan merkitys on korostunut entisestään.

– Meille on aina ollut selvää, että kouluruoka voi olla joillekin lapsille päivän ainoa lämmin ateria – joskus jopa ainoa ateria. Se voi kuulostaa uskomattomalta, mutta on täyttä totta osalle lapsista. Kouluruokailun arvostus nousi etäopetuksen aikana ja oppilaiden ruokailu oli monien tahojen huolen aiheena, Suomen hallituksesta alkaen.

Nyt kouluruokailun tärkeys on kaikkien huulilla, mutta sitä se oli myös hieman ennen koulujen sulkemistakin. Vuoden 2020 finaali ehdittiin järjestää maaliskuussa juuri ennen kuin koronatilanne kielsi suuret tapahtumat Suomessa. Epävarmasta ajasta ja suurista uutisista huolimatta mediahuomio oli valtava – jopa MTV nosti finaalin sekä Seitsemän uutisiin että Kymmenen uutisiin. YLE nosti aiheen useasti esiin, kuten myös monet ammattilehdet ja paikallismediat aina radiosta sanomalehtiin.

Parempiin tuloksiin vuodesta toiseen

Perjantai on tehnyt IsoMitan markkinointia ja viestintää jo toistakymmentä vuotta. Vuosiin on mahtunut paljon ihan perustekemistä, mutta myös strategista suunnittelua: sisällöntuotantoa, suunnitelmia, verkkosivustouudistuksia, brändin suunnittelua, kampanjoita, tapahtumia, messumateriaaleja, asiakaslehtiä, tuotelanseerauksia ja paljon muuta mitä yrityksen markkinointiin ja viestintään liittyy.

Yhdessä on tehty digiloikka ja nykyisin markkinointia tehdään muun muassa sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeiden ja www-sivuston kautta sekä Googlen mahdollisuuksia hyödyntäen. Digitaalisten kanavien lisäksi on säilytetty b2b-puolella yhä tärkeät printtimateriaalit.

– Näen yhteistyön Perjantain kanssa kumppanuutena. Olemme samaa tiimiä ja yhdessä tekeminen on aitoa ja lämmintä. Se, että Perjantailta saa kaiken saman katon alta, on erityisen tärkeää. He ymmärtävät liiketoimintaamme ja tämä ymmärrys jalkautuu Perjantain kautta kaikkeen tekemiseemme, Kontinen tiivistää.

Suvi Vuohijoki

Kysy lisää:
Suvi Vuohijoki
Asiakkuusjohtaja
040 178 8969
etunimi.sukunimi@perjantai.fi