Mihin katosi markkinointiviestinnän suunnittelu?

Kai Sorsa, copywriter

Markkinoinnin tavoitteellisesta suunnittelusta vaikuttaa tulleen suomalaisissa yrityksissä yhä harvinaisempaa herkkua. Yritysmaailmassa tarvittaisiin isoa asennemuutosta, jossa mittava mainoskampanja nähdään yhtä tärkeänä investointina kuin esimerkiksi uusi tietojärjestelmä tai särmäyskone.

Vuosikello-artikkeli

Markkinointiviestinnän toimenpiteiden suunnittelu on aika yksinkertaista puuhaa. Tarvittavasta työmäärästä 80 % on loogista ajattelua ja vain 20 % luovuutta.

Ensin määritellään tavoitteet, kohderyhmät, budjetit, aikataulut ja onnistumisen mittarit. Sitten suunnitellaan yrityksen arvoista sekä brändistä kumpuava kampanjastrategia kanavavalintoineen ja lopulta luodaan yksittäiset taktiset toimenpiteet. Tuloksia seurataan ja niistä otetaan oppia seuraavaan vaiheeseen.

Tästä alan peruskursseihin sisältyvästä toimintamallista vaikuttaa tulleen suomalaisissa yrityksissä yhä harvinaisempaa herkkua. Siis ainakin keskimäärin näin, ilmiössä esiintyy vaihtelua yritysten kokoon ja toimialaan perustuen. Onneksi yhä törmää niihinkin organisaatioihin, joissa suunnitelmallisuuteen perustuva markkinointiviestintä arvostetaan strategiseksi tavaksi saavuttaa tuloksia.

Säätämiseksi ja säheltämiseksihän se meni

Mikä on johtanut suunnittelun merkittävään vähenemiseen suuressa osassa organisaatioita? Viime vuosina yritysmaailmassa on läpikäyty toistuvia säästökuureja, joissa mainosbudjetteja on kiristetty ja toimihenkilöitä irtisanottu. Harvoilla jäljelle jääneillä on jäljellä energiaa tai aikaa harkittuun suunnitelmallisuuteen. Myös alituiset ympäristö- ja organisaatiomuutokset sekä yleinen hektisyys ovat rapauttaneet intoa pitkäjänteiseen toimintaan.

Samaan aikaan mainonnan mediakenttä on pirstaloitunut käsiin. Yhtenäiskulttuuri on murtunut, ja yhä useampi viettää aikaansa sosiaalisessa mediassa omissa algoritmien rajaamissa kuplissaan. Uusia digialustoja ja sovelluksia putkahtelee kuin lupiineja tienpenkkaan. Moni mainostaja on innokas kokeilemaan uutta, ja kun mainostilaa voi ostaa kympeillä ja tehdä sisällön itse, niin mikä ettei? ”Mahtavaa, kun mainontaan ei enää mene niin paljon rahaa.”

pino
asetelma

Mutta kuinka usein pysähdytään ajattelemaan, kuinka vaikuttavaa tai tuloksellista tällainen hajanaisuus ja impulsiivisuus on? Useimmissa tapauksissa lopputulos muistuttaa hämmentävää tilkkutäkkiä tai harmaata sillisalaattia – jotain niin merkityksetöntä, että se jää suurimmalta osalta kohderyhmää huomaamatta tai noteeraamatta.

En katso mainoksia, ostan vain parhaita merkkituotteita

Tutkimustenkin mukaan mainontaan kannattaa investoida ja tehdä se suunnitelmallisesti. Tilastollisesti eniten mainontaan panostavat yritykset myös myyvät eniten. Arvostetuimmat brändit -tutkimuksissa kärkisijoilla tuppaavat vuodesta toiseen keikkumaan samat, pitkäjänteisyyteen ja monimediakampanjoihin satsaavat toimijat. Suomalaisessa yritysmaailmassa tarvittaisiin isoa asennemuutosta, jossa mittava mainoskampanja nähdään yhtä tärkeänä investointina kuin esimerkiksi uusi tietojärjestelmä tai särmäyskone. Säästämällä markkinoinnista ja mainonnasta huomiota ei saa, eikä myynti nouse.

Tärkeintä on aloittaa ja valita ammattitaitoinen kumppani

Suurempien organisaatioiden markkinointiviestinnän suunnittelijoille Perjantai suosittelee käyttöön Vuosikello™ -sovellusta. Vuosikello™ on digitaalinen alusta, jossa suunnittelu, tiedon jalkauttaminen ja seuranta on helppoa yhdessä selkeässä kalenterinäkymässä. Sen avulla hallitaan ammattimaisesti monitahoisenkin organisaation markkinoinnin, myynnin ja muiden toimintojen suunnittelua, muutoksia sekä lopullisia toimenpiteitä.

Mikäli omatoiminen markkinointiviestinnän suunnitelman laatiminen tuntuu sinun organisaatiosi resursseihin nähden liian isolta palalta kakkua, tukea voi hankkia Perjantain kaltaiselta ammattitaitoiselta toimijalta. Ja jos budjettia ei ole lähteä toteuttamaan heti maailmanvalloitusta, niin suunnitelmia voi myös skaalata ja kohdentaa omiin realiteetteihin ja reunaehtoihin sopivaksi.

Tärkeintä on aloittaa ja muistaa, että suunnitelmat ovat vain paperia, jos mainonnan jalkautus ja toteutus ontuu. Perjantai voi auttaa tässäkin: mediavalinnoilla sekä ammattitaitoisella dramatisoinnilla, visualisoinnilla ja sanoituksella on valtava merkitys viestin vaikuttavuuteen.

kultamuna