Yhtenäinen brändi ja omintakeinen kokemus
Jonne Saivosalmi, johtaja, brändit ja strategiat
Mitä tarkoittaa, kun brändi toimii ja viestii kokonaisvaltaisesti? Onko se edes mahdollista? Kovassa kilpailussa yritystä ja sen toimintaa arvioidaan jokaisessa kohtaamispisteessä, niin asiakaspalvelussa, verkossa kuin yrityksen viestinnässä.

Onko seuraava tilanne sinulle tuttu? Asioit jonkun ketjun kaupassa tai hoidat jotain tehtävää organisaation asiointipisteessä tai verkossa. Sinulla on mainonnasta ja viestinnästä jäänyt joku mielikuva siitä, mitä kyseinen organisaatio tekee ja varsinkin, miten se lupaa asioiden hoituvan. Todellisuus on kuitenkin joko aivan toinen, yleensä heikompi kuin luvattu tai ainakin toisenlainen kuin olit kuvitellut.

Jokainen yritys ja toimiala on tänä päivänä kovan kilpailun kohteena. Organisaatio antaa melkoisen edun kilpailijoille, ellei se pyri rakentamaan mahdollisimman kokonaisvaltaista ja selkeää brändiä ja mielikuvaa itsestään. Ja ennen kaikkea vielä sellaista, jonka kykenee ja osaa jalkauttaa tai vielä paremmin juurruttaa käytäntöön organisaation kaikkiin osiin.
Selkeä, toimiva ja puhutteleva brändi rakennetaan aina yhdessä asiakkaan kanssa. Ja mieluiten myös yhdessä asiakkaan henkilöstön kanssa. Siitä karsitaan rönsyt ja sellaiset turhat luulot, jotka saavat siitä viestimisen tuntumaan sekavalta. Se jalostuu yhdessä pitkäjänteiseksi ja uskottavaksi työkaluksi, johon uskotaan ja jonka pohjalta on helppo tehdä mm. erilaisia mainonnan konsepteja ja kampanjoita, päätöksiä perustelevaa viestintää, vastuullisia tekoja ja rakentaa toimivaa työnantajamielikuvaa.
Persoonallisuus puhuttelee
Hyvä esimerkki onnistuneesta, yhdessä tehdystä brändityöstä on DEN Finlandin, Finnlamellin ja Designtalon kokonaisuus, jossa jokaisella brändillä säilytettiin oma persoonallisuus, visuaalinen tyyli ja tunnistettava äänensävy. Perjantai toteutti kolmikolle brändiuudistuksen, jonka aikana luotiin yhtenäinen, mutta jokaisen brändin identiteettiä kunnioittava ilme. Uusi visuaalinen ja viestinnällinen linja jalkautettiin yhdessä organisaatioiden kanssa arjen tekemiseen. Lue lisää onnistuneesta uudistuksesta tästä.

Tekoälyn hyödyntämisen vyöryessä myös kaikkeen viestintään ja markkinointiin, on erityisen tärkeää määritellä se mikä on organisaatiolle täysin omaa, erottuvaa ja ainutlaatuista. Muuten vaarana on todella hukkua suureen keskinkertaisuuksien tasaiseen massaan. Hyvin määritelty brändi mahdollistaa myös siitä polveutuvat kohderyhmäkohtaiset konseptit ja kampanjat, esimerkiksi nuoremmalle sukupolvelle (Gen Z).
Kuulostaako tämä kaikki liian hyvältä ollakseen totta? Avataan keskustelu kokonaisvaltaisesta 360 asteen huomioon ottavasta brändistä ja viestinnän tekemisestä, vaikka jo huomenna. Tai tänään, jos se sopii sinulle paremmin.
Kysy lisää:
