Artikkelit

Laadukas sisältö­markkinointi tukee Kotikadun liiketoimintaa

Useita eri tavoitteita palvelevan lehden tuotantoprosessi on hiottu tehokkaaksi ja asiakkaalle vaivattomaksi. Onnistuneen lopputuloksen varmistavat saumaton projektiviestintä sekä kokonaisvaltainen asiakkaan liiketoiminnan tunteminen.

Perjantain tuottama Kotikadulla-lehti näki ensimmäistä kertaa päivänvalon keväällä 2019 – yhtä aikaa Kiinteistöpalveluyhtiö Kotikadun uuden brändin kanssa. Monipuolista kiitosta kerännyt lehti vie paikallisen ja laadukkaan kiinteistönhoidon ilosanomaa asukkaille, isännöitsijöille ja taloyhtiöiden päättäjille ympäri Suomen.

Viihtyisää ja turvallista asumista, kiinteistöpalvelualan kehityssuuntia sekä kasvavan yhtiön ajankohtaisia kuulumisia käsittelevän Kotikadulla-lehden tuotantoprosessi osallistaa mukaan Kotikatu-konsernin henkilöstön laajalla skaalalla – tekijäportaasta ylimpään johtoon sekä yhtiön toimialueilta Helsingistä Ouluun asti.

Kotikadun markkinointi- ja viestintäpäällikkö Tiia Suontausta kertoo, että paikallisuus on yhtiön toiminnassa kaikkein tärkein lähtökohta.

– Lähellä olemisen ajatus näkyy vahvasti myös asiakaslehdessämme. Jokaisessa numerossa on mukana eri toimialueittemme omat osiot, joissa henkilöstömme saa äänensä kuuluviin. Paikalliset asiat ja aiheet kiinnostavat lukijoita ja ne rakentavat samalla toivotunlaista brändimielikuvaa, Suontausta kuvailee.

Tuttuus tehostaa tavoitteellista tekemistä

Vaikka printtilehtien suosio on viime vuosina kokenut alhon aikoja, luottaa Kotikatu edelleen sidosryhmäviestinnässään myös painettuun sanaan.

– Erityisesti perinteisemmillä palvelualoilla, kuten kiinteistönhoidossa, on postiluukusta tupsahtava tai suoraan käteen saatava lehti edelleen tehokas ja monipuolinen viestintäkanava. Painotuore lukupaketti on kiva saada, se on vastaanottajalleen lämminhenkinen ja henkilökohtainen huomionosoitus. Näin digilaitteiden ja niiltä lukemisen valtakaudella oikea lehti on lisäksi mukavalla tavalla perinteistä vaihtelua, Tiia sanoo.

Kotikadulla-lehden suunnittelu ja tuotanto on julkaisun lyhyen historian aikana löytänyt Perjantailla tehokkaan mallinsa. Kun tiimissä on tuttuja, lähes kaikesta muustakin yhtiön markkinointiviestinnästä vastaavia tekijöitä, on lehden tekeminen sujuvaa ja projektiviestintä avointa.

– Isoa ja pientä, taktista ja strategista, asiakkaille, työnhakijoille ja henkilöstölle. Meidän yhteiseen arkeen kuuluu hommia laidasta laitaan. Asiakaslehti on hyvä esimerkki meidän kokonaisvaltaisesta kumppanuudesta, sillä siihen kootaan aina yhteen tietyn sesongin aiheet ja viestit, jotka sitten jalkautetaan myös muihin kanaviin, Tiia kertoo.

Kuten kaikkea mainonnan ja viestinnän suunnittelua, myös Kotikadulla-lehden tekemistä ohjaa Perjantailla vahva tavoitteellisuus. Lehden päämäärä on selvä: kiinteistöpalvelualan asiantuntemusta, välittävää palveluasennetta sekä vastuullisuuteen liittyviä aihepiirejä viestitään monimuotoisten aiheartikkelien ja asiakastarinoiden kautta.

– Paitsi lehdellä kokoisuutena, myös sen kaikilla jutuilla on omat tavoitteensa, jotka terävöitetään toimitusneuvoston suunnittelukokouksessa. Tavoitteiden mukaiset artikkelit syntyvät Kotikadun asiantuntijoiden ja meidän kirjoittajien yhteispelillä, saumattomasti aina haastatteluista hyväksytykseen asti. Taitossa jutut heräävät henkiin ja saavat lopullisen, lukijaa houkuttelevan ja jutun tavoitetta palvelevan ulkoasunsa, Perjantain asiakkuuspäällikkö Kati Vairinen kuvailee.

Digi vahvasti mukana

Kotikadulla-lehdellä on tärkeä rooli myös Kotikadun digitaalisessa markkinoinnissa: sen monipuoliset sisällöt käytetään tavoitteellisesti ja tehokkaasti hyödyksi yhtiön somekanavissa sekä eri kohderyhmille lähetettävissä uutiskirjeissä. Lisäksi lehdestä toteutetaan aina digitaalinen versio, jonka taitto viimeistellään verkkosivukäyttöön sopivaksi.

– Käytännössä lehti toimii digitaalisessa ympäristössä paitsi itsenäisenä lukupakettina ja ajankohtaisten artikkelinostojen lähteenä myös liikennettä ohjaavana välineenä. Digilehteen tehtävät ja Kotikadun verkkosivujen eri osiin ohjaavat linkitykset antavat meille arvokasta analytiikka- ja segmentointidataa verkkosivuston ja lehden kehittämiseksi, Kati kertoo.

Kaksi kertaa vuodessa ilmestyvän Kotikadulla-lehden tuotanto vaatii aina panostuksia ja paneutumista myös työn tilaajalta. Tuttu ja asiakkaansa tunteva tekijäkumppani kuitenkin keventää Kotikadun työtaakkaa tuntuvasti.

– Asiakaslehti on verrattain iso kokonaisuus, joka huolellisesti tehtynä ottaa aina oman aikansa. Perjantain työmalli on ollut meille mieleinen. Kun lehden koko tuotanto suunnitellaan ja aikataulutetaan huolellisesti kaikki eri osapuolet huomioiden, on tekeminen sujuvaa ja kustannustehokasta. Aina ollaan päästy aikataulussa painokoneelle ja jakeluun asti, Tiia kiittää.